De Naam van God

De Naam van God

God en de “oerflits” -Jezus en het dodenrijk- De Bijbel en astrologie - God zien

Elly Lagendijk


EUR 16,90

Formaat: 13,5 x 21,5
Pagina aantal: 274
ISBN: 978-3-99064-827-8
Publicatie datum: 23.03.2020
STAAT DAT OOK IN DE BIJBEL? - 20 HOOFDSTUKKEN MET ONDERBELICHTE ONDERWERPEN, WAARONDER ASTROLOGIE EN KARMA.
Een woord van dank aan allen, die op welke manier dan ook hebben meegeholpen of enthousiast de ideeën voor dit boek hebben aangehoord. Vooral dank ik mijn dochter, Elisabeth Lagendijk, die heeft geholpen om het geheel begrijpelijk te maken en mij heeft bijgestaan om het hoofdstuk over astrologie gestalte te geven.

VOORWOORD

De naam van God.
De eerste titel van dit boek is van groot belang. De naam van de God van de Bijbel, zoals Hij zichzelf bekendmaakt aan Mozes, luidt: JHWH.
En het betekent: ‘IK BEN’.
Deze ‘IK BEN’ is ‘HET ZIJNDE, HET BESTAAN, JHWH IS dus; Hij bestaat.
Belangrijk: het begrip ‘god’ is een soortnaam. In het Onze Vader bidden we: Uw NAAM worde geheiligd. Dan is het ook nodig te weten wat Zijn naam dan wel is.
Het is deze God, JHWH, die zich aan de mensheid openbaarde in JEZUS.
Daarmee heeft God iets groots gedaan, want door Jezus’ offer aan het kruis wordt onze goddeloosheid tenietgedaan. Goddeloos, dat is letterlijk: zónder God – alles wat de mens doet zonder God is zonde, dat … …….mist het doel en brengt lijden voort. Zonden van verleden, heden en toekomst; dat is enigszins te vergelijken met hetgeen in het Sanskriet met het woord KARMA wordt aangeduid. Jezus neemt Gods boosheid vanwege onze zonden, ons karma op zich en daarmee de GEVOLGEN ervan. Dat wil zeggen: indien je dat aanneemt, indien je zijn offer aan het kruis aanneemt, indien je Jezus als redder aanneemt.

De titel ‘Karma, reïncarnatie en astrologie in de Bijbel’.
Na herhaalde malen de Bijbel te hebben gelezen, ontdekte ik dat bovengenoemde onderwerpen wel degelijk een rol spelen, zelfs een belangrijke.

Als je hierover meer wilt weten, lees dan dit boek als een soort voorwoord, nog beter als een soort nawoord, maar lees vooral de Bijbel zelf. De Bijbel is geen sciencefiction, geen verhalenbundel, geen sprookjesboek, het is de geprofeteerde Waarheid, samengevat, gepropt bijna, in een boek van zo’n 1000-1500 bladzijden.
Om Gods Plan met ons te ontdekken is het belangrijk om de Bijbel in zijn geheel te lezen, van begin tot eind, van Genesis tot Openbaring. Het lezen gebeurt vaak stukje bij beetje, ook interessant, maar dan ontgaat je de Rode Draad – het Plan van JHWH met Zijn schepping.
Verwacht geen zoete roman, het gaat over strijd, lichamelijk en geestelijk.

INLEIDING

Om dit boek te kunnen begrijpen, is het sterk aan te raden, om óf van te voren, dan wel naderhand de Bijbel te lezen. Hierbij is eenmaal echt onvoldoende, dit vanwege het feit dat er zo ongelooflijk veel in staat.
Dit boek is geschreven om de lezer belangstelling en liefde bij te brengen voor de Bijbel. En ook om te getuigen van Gods bemoeienis met ons. God is liefde; Hij is rechtvaardig en Hij kent goed en kwaad (Genesis 3:22).
Het is niet zozeer bedoeld als een wetenschappelijke/theologische verhandeling. De inhoud is ontstaan door het lezen van boeken op allerlei gebied; door ervaring, door uitwisseling van gedachten, door bezinning en bovenal door in gebed om de leiding van Gods Geest - de Heilige Geest – te vragen bij het schrijven ervan.
Het gehele boek door zal mijn uitgangspunt dan ook de Bijbel zijn. Mijn belangrijkste reden hiervoor is het feit dat ik ontdekte dat hetgeen door de profeten daarin is voorzegd, daadwerkelijk gebeurde, gebeurt en zal gebeuren.
Dit geeft de betrouwbaarheid van dit Heilige Boek aan.
God zelf laat het door de profeet Jesaja als volgt verwoorden:
Jesaja 4:8-11
“Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat Ik de Goddelijke ben, en er is geen andere god, noch iemand gelijk Mij; die van het begin af de afloop vertelt, en van oudsher de dingen die (nog) niet gedaan zijn;
Die zegt: Mijn raad zal tot stand komen en al Mijn welbehagen zal ik doen…….”

Door middel van de profetieën uit de Bijbel bewijst God ons Zijn bestaan doordat ze uitkomen. Om dat te ontdekken is het noodzakelijk om de gehele Bijbel te lezen. Zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Er loopt van Genesis tot Openbaring een rode draad en die wordt zichtbaar naarmate je je meer in de materie verdiept.

Terwijl de Bijbel dus mijn fundament is, wil ik de onderwerpen uit dit boek met een open en ruime geest behandelen. Op een manier die wellicht andere, nieuwe inzichten biedt, zonder dat er iets van Gods Woord wordt toegevoegd of weggelaten.

Uit het dagboek “Jezus Spreekt”, deel 2, citeer ik: “Onze geest kan niet worden samengeperst in de versleten kruiken van louter farizese tradities”.
Welnu, in die geest is dit boek geschreven.

De studie van de Bijbel is voor mij begonnen, nadat ik een rechtstreeks visioen van Boven ontving. Het ging als volgt:
Ik werd wakker en voor mijn ‘geestesoog’ verscheen een groot, wit scherm. Het werd langzaam van boven naar beneden uitgerold. En daarop kwamen deze tekens: DEUT: 28:2. Met verbazing keek ik ernaar – en toen verscheen het voor de tweede maal. Door mijn christelijke achtergrond wist ik dat dit een tekst aangaf uit het boek Deuteronomium in de Bijbel. Aangezien ik geen Bijbel in huis had, ben ik snel naar een boekwinkel gegaan en sloeg een Bijbel open bij Deuteronomium hoofdstuk 28 vers 2.
En tot mijn grote verwondering stond daar het volgende:

“En al deze zegeningen zullen over u komen, indien gij blijft luisteren naar de stem van JHWH, uw God”

In de tijd dat mij dit overkwam was ik verdiept in yoga en transcendente meditatie (TM). Hevig op zoek naar geestelijk leven. Weggegaan bij TM toen ik daar een leraar hoorde zeggen: “God bestaat niet”. Van binnen wist ik dat God wél bestaat.

Het visioen met de prachtige tekst sloeg in als een bom. Ik had allerlei boeiende, spirituele boeken gelezen, maar niet de Bijbel, dat wil zeggen: niet zelf. Wat ik van de Bijbel wist, was te danken aan mijn ouders, familie, onderwijzers, dominees, enzovoorts – uit mijn jeugd dus. En ik beschouw dit visioen dan ook als een zeer directe vingerwijzing van God, zoiets als……… en nu BEN IK (weer) aan de beurt en MIJN BOEK……(de Bijbel dus).
Dit hoofdstuk uit Deuteronomium is feitelijk gericht aan de Israëlieten. In Genesis 35:9 verschijnt God aan Jakob en geeft hem de naam Israël. God zal Israël zegenen als ze luisteren. Niet mis te verstaan! Gods liefde en Gods toorn komen voort uit Zijn rechtvaardigheid – het varen van de juiste koers – en Hij verlangt dat van Zijn schepselen. Godzijdank liet Hij mij vers 2 zien, waar wordt gesproken over zegeningen! Duidelijk op voorwaarde dat ik luister en gehoorzaam.
Mijn verlangen was nu om Zijn Woord te gaan lezen, van Genesis tot en met Openbaring. En weer opnieuw, ik kreeg er niet genoeg van, er stond veel meer in dan ik als kind had gehoord, dan wel opgevangen, dan wel begrepen (van grijpen). Mijn verstand stond open om te vatten en te verstaan (vandaar verstand) hetgeen JHWH hierin heeft bekendgemaakt.
Ik besloot te gaan schrijven. Ik ontdekte namelijk dat de Bijbel ongelooflijk veel kennis verschaft over alle mogelijke onderwerpen. Ook over onderwerpen die, voor zover ik heb kunnen nagaan, niet of nauwelijks in kerken en/of christelijke lectuur worden behandeld. Onderwerpen waarvan ik vind, dat ze belangrijk zijn voor iedereen.
Per hoofdstuk behandel ik een onderwerp, alhoewel veel zaken elkaar overlappen en in meerdere hoofdstukken aan de orde komen.

Voor de goede orde, wil ik hier vermelden, dat ik voornamelijk de Bijbel van de Jehova’s Getuigen lees en gebruik. Alhoewel ik niet bij dit genootschap ben aangesloten, vanwege verschil in inzicht – zoals nu eenmaal helaas en vaak het geval is, ook al lezen we uit hetzelfde Woord, zijn er verschillende redenen voor mij om juist deze Bijbel te gebruiken.
Ten eerste vind ik het een goede vertaling, gemakkelijk leesbaar en men heeft getrouw de oude Hebreeuwse, Aramese en Griekse teksten geraadpleegd.
Bovenal zijn bepaalde eigennamen onvertaald gebleven, zoals JHWH (geschreven als Jehova), NEFILIM en TARTARUS (zie betreffende hoofdstukken).
De ‘wijzen’ of ‘koningen uit het oosten’, worden hier bijvoorbeeld terecht ASTROLOGEN (Mattheüs 2) genoemd – zij zagen immers in de sterren waar en wanneer Jezus geboren zou worden (zie betreffende hoofdstuk). En zo zijn er nog meer punten. Een sterk punt bijvoorbeeld van de Jehova’s Getuigen is dat ze weigeren te doden (“gij zult niet doodslaan”) en zij gaan dus niet in dienst. Ook het feit dat zij twee aan twee rondgaan om te evangeliseren (opdracht van Jezus).
Echter op verschillende voor mij essentiële punten kan ik niet met hun Bijbeluitleg meegaan. Het past niet in dit boek om hier verder op in te gaan. Bovendien, het is nu eenmaal zo, dat Bijbeluitleg door middel van welke vertaling ook, al 2019 jaar verschillende visies oplevert.
De Bijbel zegt hierover dat we de totale werkelijkheid van God pas zullen zien als we Hem van aangezicht tot aangezicht ontmoeten. Nu is het nog vaag, en zien we als door een metalen spiegel.
Persoonlijk ga ik ervan uit, dat in al die vertalingen de Bijbel uiteindelijk één weg wijst: de weg naar God via Jezus.
Allerlei spirituele wegen kunnen een mens een heel eind op weg helpen, echter zij leiden niet tot het hoogste doel. De Bijbel leert ons dat elk mens uiteindelijk zal moeten buigen voor het offer van Jezus aan het kruis. Daar is de weg gebaand, de TERUGWEG naar de Vader.
Er staat geschreven dat degene die via een andere weg probeert binnen te komen, is als een dief die via de achterdeur komt. Deze zal worden uitgeworpen. Toch, en dat is één van de redenen voor het schrijven van dit boek – uitgeworpen, ja, om het opnieuw te proberen, hetzij in dít leven, hetzij in een ander leven, hetzij via het dodenrijk. Want ook daar wordt het evangelie gepredikt, zie het hoofdstuk over Het Dodenrijk.


INHOUD

1. De Bijbel en Gods Plan
2. De Bijbel en de uitverkiezing van Israël
3. De Bijbel en schepping en evolutie (de twee scheppingsverhalen in Genesis), de oerknal/oerflits
4. De Bijbel en De Hof van Eden, zondeval, Paradijs
5. De Bijbel en het Offer van Jezus
6. De Bijbel en het dodenrijk (graf, herinneringsgraf, kuil, groeve, sjeool, Hades, infernus, duisternis, afgrond, Gehenna, Tartarus, hel, tweede dood, derde hemel (hoogste hemel, hemelen)
7. De Bijbel en spiritisme
8. De Bijbel en incarnatie, reïncarnatie en karma
9. De Bijbel en engelen
10. De Bijbel en satan, gevallen engelen, demonen
11. De Bijbel en de opname van de Gemeente
12. De Bijbel en wonderen
13. De Bijbel en astronomie/astrologie
14. De Bijbel en bewoners van andere planeten, klonen, aliens
15. De Bijbel en de verlossing van de hele schepping
16. De Bijbel en Jezus’ Wederkomst, het duizendjarig Vredesrijk
17. De Bijbel en vegetarisme
18. De Bijbel en seksualiteit
19. De Bijbel en alverzoening??
20. De Bijbel en God Zien


HOOFDSTUK 1

DE BIJBEL EN GODS PLAN

Het uitgangspunt van dit boek is de Bijbel. Het eerste hoofdstuk begint dan ook met het allerbelangrijkste dat ons daarin wordt geopenbaard. Gods Plan met ons, met de aarde, de kosmos, met de hele schepping, zowel de zichtbare als de onzichtbare.
Dit plan heeft alles te maken met het werk en het offer van Jezus op aarde. Zoals in de inleiding kort samengevat, Jezus heeft zichzelf geofferd om ons te redden en te genezen. Waarvan? Van alle ellende, ontstaan door het feit dat de mens zich van Zijn Schepper heeft afgekeerd. Op aarde begon dat met Adam en Eva; eerder begon dat al in de hemelse gewesten met Lucifer, de Lichtengel, die als God wilde zijn.
Bij Adam en Eva heeft dat geleid tot het ontstaan van ziekte en dood. Via de genen aan de gehele menselijke generatie doorgegeven – zoals meegedeeld in GENESIS.
Bij Lucifer heeft het ertoe geleid dat hij met een derde van alle engelen uit de hemel is geworpen en sindsdien genoemd wordt: satan, duivel, slang. De afgevallen engelen heten duivels of demonen.
Satan heeft van God een bepaalde en tijdelijke macht gekregen. Hij heerst als ‘overste van de lucht’ – dat wil onder andere zeggen dat hij onze geest kan beïnvloeden, ons denken en onze daden. Denk hierbij ook aan alles dat ons via de lucht (ether) bereikt – telefoon, televisie, internet enzovoorts.
God heeft levende wezens geschapen, wezens met een vrije wil en daardoor is het mogelijk dat wij ons van Hem afkeren en onze eigen weg gaan.
Satan kan ons dus beïnvloeden! God staat dit toe omdat Hij wil dat wij ook uit vrije wil weer tot Hem terugkeren en ons losmaken uit de macht van satan. En God heeft aan satans macht een tijdslimiet gesteld, die alleen Hij kent.
Om ons hierbij te helpen, zond Hij Jezus, als voorbeeld hoe wij satan kunnen weerstaan, maar bovenal als Redder, als degene die ons vrijmaakt van de macht van satan, van onzuiverheid, van de zonde. De naam Jezus betekent dan ook: God redt.
Die onzuiverheid noemen wij zonde en zonde is er als erfzonde in de genen en als opgedane zonde elke keer dat wij ons tegen God keren. Zonde betekent feitelijk – het doel missen. God is ons doel, onze bestemming.
Die onzuiverheid zit dus zowel in ons bloed als in onze geest. Gods Plan nu houdt in dat wij door het offer van Jezus, van het bloed door hem vergoten gezuiverd worden van zonde en rein voor God kunnen verschijnen. Zoals een bloedtransfusie ons bloed kan zuiveren, zo kan het bloed van Jezus onze geest reinigen. Het is als met het doen van de was - vlekken en smetten worden schoongewassen. Een geestelijke bloedtransfusie. Daartoe heeft Jezus het Avondmaal ingesteld om ons hieraan steeds opnieuw te herinneren – tot aan zijn Wederkomst.

Vandaag de dag is het woord ‘karma’ bekend geworden, onder andere door yoga, boeddhisme, hindoeïsme. Het is te vergelijken met ons woord ‘zonde’. Jezus reinigt ons van karma, van opgedaan in dit en/of andere levens. In plaats van steeds te ‘moeten’ incarneren (carne = vlees – weer in het vlees komen), bevrijdt Jezus’ offer ons hiervan en mogen we rechtstreeks met hem mee naar Boven, naar de hemelse gewesten.

Meer, en ook vanuit Bijbels perspectief over karma en reïncarnatie, in Hoofdstuk 8.

Misschien vind je dit ook leuk :

De Naam van God

Pierre Mestdagh

Het verborgen onderricht

review:
*verplichte velden